Порушення мовлення – це вади мовної діяльності, які заважають повноцінній комунікації людини та відповідно її перебуванню в соціумі. Наукові дані про частотність мовленнєвих порушень у джерелах різняться. Так, важкі порушення, які спричиняють проблеми у подальшій соціальній взаємодії, при нормальному інтелектуальному розвитку, спостерігаються у 0,1% дітей. Помірна відсталість у розвитку мовлення (порушена звуковимова (дислалія), загальний недорозвиток мови з позитивним прогнозом) трапляється у 15-25%, при чому в середньому у 5% виявляють важкі порушення, що призводять до не пристосування до умов середовища.
Творці довідково-методичного посібника «Настільна книга логопеда» (Москва, 2005) Зуєва Л. Н. та Шевцова Є. Є. подають наступні статистичні дані: 12% від всього населення (діти, підлітки, дорослі) мають недоліки мовлення та функціональні відхилення психічного розвитку. Найчастіше вади розвитку мови (дислалія, дистонія й афонія, ринолалія, дизартрія, заїкання, алалія, афазія тощо) спостерігаються саме у дітей дошкільного віку – 30%. Інститут педології (Амстердам, 2000) в результаті проведених досліджень оприлюднив цифру 40% - саме стільки дітей мають мовленнєві порушення.
Ні для кого не секрет, що існують певні вікові норми розвитку мовлення дітей, знання яких допоможе вчасно ідентифікувати можливу проблему і долучити до її вирішення фахівців в галузі педагогіки та медицини. Лише своєчасне виявлення і постійна праця над усуненням вад убезпечить вашу дитину від перебігу хвороби в більш важку форму.
Слід пам’ятати, що мовленнєві порушення у дітей не вирішаться самостійно!
Якщо ви виявили відхилення дитини в плані мовлення, в жодному разі не панікуйте. Перш за все зверніться до професіоналів. Окрім того, існує низка дієвих методів, виконання яких в домашніх умовах зможе позитивно вплинути на стабілізацію розвитку мови. Підтримуйте дитину, якщо навіть у неї не все виходить, хваліть, мотивуйте.
- Спільне читання
Звісно, любов до читання слід прищеплювати дітям ще з раннього віку. Спершу читайте казки самостійно, згодом привчайте до читання разом. Обирайте цікаві книжки, з ілюстраціями. Книга має бути як винагорода, а не як покарання, як часто помилково роблять батьки. Це відбиває в подальшому бажання читати. Просіть дитину при можливості переказати прочитане, прокоментувати малюнки. Книги всебічно розвивають, це основне джерело накопичення словникового запасу.
- Спів, музика
Часто в дитини виникають певні асоціації з тою чи іншою піснею, позитивні емоції, спогади. Сьогодні для дітей існує доволі багато різноманітних розвивальних пісеньок, які допоможуть вивчити чимало нових слів завдяки їхньому постійному повторюванню під улюблену мелодію.
- Постійна розмова з дитиною
Запитуйте дитину про все: що вона робила, що робить зараз, що робитиме потім. Розповідайте про свої вчинки. Так дитина вивчить нові слова на позначення дій, предметів.
- «Слово дня»
Спосіб полягає у тому, що треба обрати неважке слово, пояснити його значення і повторювати протягом дня. При цьому потрібно просити дитину також повторювати ці слова.
- Ігри
Кожна дитина, незалежно від того, чи здорова вона, чи хвора, полюбляє ігри. Саме тому корекція мовленнєвих недоліків у формі гри допоможе швидше досягти бажаного результату. Це можуть бути різноманітні головоломки, кубики, складання пазлів. Такі розваги насамперед вчать дитину справлятися із завданнями, розвивають логічне мислення.
- Звуконаслідувальні слова
Діти найперше промовляють звуконаслідувальні слова, тобто відтворюють звуки навколишнього середовища (природи), імітують звуки тварин: «гав-гав», «м’яв-м’яв», «му-му» і так далі. Запитуйте дитинку, як говорить та чи інша тварина, як іде дощик тощо.
- Перебування дитини в колі однолітків
Саме перебування в соціумі, тісний контакт з іншими дітьми часто сприяє тому, що дитина починає розмовляти. Дуже добре, коли вдома є старший братик чи сестричка, які вже розмовляють. Якщо ні – частіше водіть дитину на ігрові майданчики, в різноманітні секції, де дитина зможе чути, як розмовляють однолітки.
- Запитання з розгорнутою відповіддю
Під час розмови з дитиною намагайтесь придумувати запитання, які вимагають не просто кивка головою «так» або «ні», а більш розгорнутої відповіді.
ОСОБИСТА ДУМКА: радянська медицина нав’язала усім нібито єдино правильне розв’язання людських проблем, зокрема пов’язаних з мовленнєвими порушеннями розвитку дітей – медикаментозне втручання (ноотропне, судинне). Однак це не зовсім так. Своєчасна діагностика відхилень спеціалістами та грамотна корекційна робота набагато ефективніша у подоланні проблем з розвитком мови, дозволить уникнути небажаних наслідків. Для цього спілкуйтеся з дитиною, знаходьте час і докладайте максимум зусиль, щоб спільно подолати проблему. Не сподівайтесь, що хвороба пройде сама. Мотивуйте дитину, хваліть, допомагайте, якщо щось не виходить. І ви неодмінно побачите результат.
Анатолій Горб